Jeszcze do niedawna podróż autokarem kojarzyła nam się głównie z niewygodą oraz nudą. W ostatnim czasie sytuacja znacznie się polepszyła i Polacy wybierają ten środek transportu nie tylko z przymusu lub w przypadku krótkiej trasy. Jak wynika z badania Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, które zostało przeprowadzone w 2017 r. wśród internautów, 10% z nich podróżuje właśnie autokarami, także za granicę. Co przekonuje nas do nich najbardziej?
Wzrastające standardy
Do wzrostu popularności przewozów autokarowych w znacznym stopniu przyczynia się poprawa jakości taboru. Obecnie autokary są o wiele bardziej komfortowe niż jeszcze kilka lat temu. Poza tym widać pozytywny wpływ rozwoju infrastruktury: powstają nowe drogi, w tym autostrady. Po trzecie przewoźnicy cały czas starają się ulepszać swoją ofertę – sieć połączeń, również tych zagranicznych, jest coraz bogatsza. Jeśli chodzi o miasta znajdujące się poza Polską, autokarem najczęściej jeździmy do Berlina, Pragi, Budapesztu i Wiednia.
Konkurencja dla samolotów
Co skłania Polaków do podróżowania autokarami? Po prostu widzimy ich pewne przewagi nad innymi środkami transportu. Dotyczy to m.in. samolotów. Podróż autokarowa jest bardziej przewidywalna niż lotnicza. Nie musimy też przechodzić przez żadne kontrole bezpieczeństwa i odprawy ani czekać przez długi czas na odbiór bagażu. Istotne znaczenie ma także to, że autokary mają coraz lepszy standard.
Pasażerowie liczą na Wi-Fi
Podczas podróży jakimkolwiek środkiem transportu chcemy oczywiście czuć się jak najbardziej komfortowo. Czego oczekujemy od autokarów? „Pasażerowie mają bardzo zróżnicowany sposób spędzania czasu w podróży, ale jest kilka niezbędnych elementów, które są im potrzebne […]. Pierwszy z nich to Wi-Fi i gniazdka elektryczne przy każdym fotelu, aby można było korzystać z laptopa, telefonu, tabletu, jak również dobrodziejstwa sieci internetowej. Po drugie chcą mieć wystarczająco dużo miejsca, żeby nie siedzieć zwiniętym w kłębek z tym urządzeniem, ale móc spokojnie postawić je na stoliku i komfortowo spędzać czas. Część osób ceni sobie też spanie czy oglądanie widoków za oknem i autokary muszą to umożliwiać” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBus Polska.